A Constructive Proposal For Copyright Reform...


  Antud peatükis vaidlustab The Pirate Party õigust autoriõigusele. Nende sõnul rikub autoriõiguse olemasolek esiteks inimeste privaatsust ning teiseks takistab see meie edasist arengut. 
Ilma privaatsetes andmetes nuhkimiseta, ei saa keegi kindel olla kas inimene rikub kellegipoolseid autoriõiguseid või mitte. See on aga täielikus vastuolus inimõigusele. Peale selle takistab autoriõigus inimesi loovalt mõtlemast. Igasugune lugude, piltide, filmiklippide, leiutiste jne. kasutus ilma loata, on jällegi vastuolus seadusega. Nii ei saagi luua uusi tehnoloogilisi lahendusi, kunsti ega midagi muud, kuna üldiselt saadakse uuteks ideedeks inspiratsiooni ikkagi vanadelt.
  The Pirate Party on välja toonud kuus punkti, et olukorda paremaks muuta:
  • Tuleks jätta muutmata teose autori õigused, olles tunnustatud teose autorina
Selle punktiga olen ma päri, kuna kui üks isik on midagi enda vaevaga loonud, ei tohiks teistel olla õigust nimetada seda enda teoseks, kui temal sellega reaalne kokkupuude puudub.
  • Vabastada teoste mitte-tulunduslik jagamine
Ka selle punktiga olen ma pigem nõus kui vastu. Kui rahval ei ole eesmärki kellegi teise loomingu pealt raha teenida, siis võiks selle privaatne jagamine lubatud olla. Keegi ei taha halba saates sõbrale paar rida tema lemmikloost või kirjutades kallimale luuletust kellegi teise sõnadega. Et püsida 100%-liselt autoriõiguste piirides, peaksime me end igapäeva elus pidevalt jälgima. 
  • Piirata kaubandusliku autoriõiguste kaitset 20-ne aastani
Kas just 20-ne aastani, kuid minu arvates tuleks seda aega lühendada küll. On ebaloomulik, et kellegi loomingule säilib autoriõigus ka 70 aastat pärast tema surma. Siin puudub igasugune loogika. Peatükis on hästi väljatoodud, et kui ivestoritel läheks nii kaua aega, et enda investeeringu pealt tulu saada, ei hakkaks keegi diile tegemagi. Ja see vastab tõele.
  • Autoriõiguse taasregistreerimine peale viiete aastat
Mina lükkaks selle aja ehk kümne aasta peale, kuid üldiselt olen väljatoodud punktiga taaskord nõus. Kui keegi omab millegi toodangule/teosele õigust, kuid ta ei tegele sellega ning on kättesaamatu, siis ei tohiks keelata teistel tema asemel toote tasuta tarbimist/ levitamist. 
  • Free Sampling
Piiritult kellegi loomingust enda loominguks inspiratsiooni võtmine ei ole minu jaoks sobiv, kuid kui piirid on reguleeritud, siis võiks see okei olla. Samas on sellise seaduse läbiviimine originaalsele loojale ikkagi ohuks, kuna väga raske on jälgida, kes ja kui palju neid piire lõpuks ikkagi tunnistab.
  • DRM-i keelustamine
Minu arvates ei tohiks digitaalõiguste haldamist keelata, vaid seda tuleks piirata.

Üldiselt on autoriõigus suhteliselt kahe otsaga teema. Ühest küljest võiks inimestel olla suurem vabadus kasutada nendeni toodud loominguid ilma suuremate piirideta, kuid teisest küljest vähendaks see drastiliselt loojate sissetulekut. Seega arvan mina, et Pirate Party poolt väljatoodud punktide ja hetkel jõusolevate seaduste vahel tuleks leida kuldne kesktee. Ei sobi ainult Pirate Party arvamused, kuid ei sobi ka autoriõigus tänasel kujul.


Kasutatud allikad:

Comments

Popular Posts